top of page

למה לעזור לעובר במצג עכוז להתהפך ומתי?




כשאני שואלת אישה מדוע הגעת אלי להיפוך רק בשבוע 36/37/38.... להריון? וממש תוך כדי כתיבת שורות אלו אני עוד מעט אכנס לטיפול אמבריו לאפשור היפוך עם הריונית בשבוע אפילו מתקדם יותר.

בדרך כלל התשובה תהיי...

"הרופא אמר שיש זמן תגיעי בשבוע 36-37 ונחליט מה לעשות."

בואו נודה על האמת ,הרופא אומר לך את זה מכוון שאין לו מה להציע לך לפני כן.

לרפואה הקונבנציונלית אין מה להציע עד השבוע 37 שיפנו אותך להיפוך חיצוני או ניתוח קיסרי.

למרות שאני חייבת להודות כבר יותר רופאי נשים מפנים אלי לטיפול לפני ההיפוך הרפואי.

אחרות יאמרו ניסיתי כל מה שהציעו לי דיקור ,מוקסה תרגילים ,פנס קרח ..... והיריעה עוד ארוכה.

כשהבנתי ששום דבר לא עוזר הגעתי אלייך.

אני לא אומרת שכל הטיפולים המוזכרים למעלה לא עוזרים, אני עדה לכמה הצלחות . אבל במצגי עכוז מסוימים שאמנה בהמשך כל מה שמוזכר לא יעזור חד משמעית.

על כן הבאת לידיעה את הנאמר כאן. להעשיר את הידיעות שלכן כיצד תדעו מתי להגיע לטיפול כדי להעלות את סיכויי ההצלחה לסייע לעובר להתהפך.

לתקופה שלפני הלידה יכולות להיות השפעות מתמשכות על התפתחות השרירים ,השלד ובריאותם של התינוק.

ההשפעות עשויות להיגרם כתוצאה מגורמים אימהיים כגון מבנה גוף, גובה ומשקל , פעילות פיזית יומיומית שגרתית ,כמו גם שרירים מקוצרים ,רצועות רחם לא מאוזנות או מבנה אגן .

גורמים עובריים עשויים להיות החל מחבל טבור קצר המונע מהעובר לנוע מספיק וכמובן מצגים ומנחים המונעים תנועתיות מלאה וחופשית של העובר כגון מצג עכוז.

מחקרים מראים כי מצג עכוז ממושך עשוי לגרום להשפעה קלה עד מכריעה למסת עצם נמוכה במהלך הילדות ,בעיות פיסוק, מחולשה עד פריקה בעיקר של מפרקי הירך.

עובר מתאמן ברחם דרך תנועות מסוימות בעיטות בעוצמות שונות בדפנות הרחם הוא מעלה את מסת העצם ומחזק את השרירים שלו.

אין זה מפתיע שלתינוקות שהיו במצג עכוז יש השלכות על התפתחות השלד. מצת עכוז בבהריון קשורה בשכיחות גבוהה פי עשרה של dysplasia of the hip - שבר התפתחותי של מפרק הירך.

ככל שהעובר שוהה במצג עכוז זמן ממושך יותר כך הסיכוי לקשיים הללו אחרי הלידה יהיו גדולים יותר.

את תנועות העובר, עצמת בעיטות הרגליים, תנועות מפרקי הירכיים ,תנועות העורף והראש אני בודקת לפני שאני בונה את הטיפול המתאים לתינוק הספציפי בו אני מטפלת בשיטת אמבריו בלאנס.

תנועת עובר תקינה מתחילה ברגליים ממשיכה לאורך עמוד השדרה ומסתיימת בתנועת ראש.

מצג עכוז לאורך זמן ובעיקר משבוע 34-35 להריון ,מתבטא בתנועה מוגבלת בעיקר של הרגליים ומפרקי הירכיים של העובר. והעומס מתחלק שונה לאורך השלד עמוד השדרה והראש שלו.

זה חשוב מכוון שהעומס המכני של שלד העובר מתפתח על ידי התנועות שלו. ונמדד בכמות התנועות, עצמת הבעיטות וקצב התנועות.

החל משבוע 32 להריון הרגליים מגבירות את עצמת התנועה ותדירות התנועה ,ומפעילות כוח תנועה גדול ועצמתי יותר ,לעיתים קרובות יותר . על דפנות הרחם וכמובן זוכות לכוח התנגדות גדולה יותר המגרה את בניית העצם.

ממש כמו בתרגילי התעמלות בונה עצם. או פעילות גופנית בחדר כושר. ככל שהעצימות תהיה גבוהה יותר כך סיבי השרירים יתפתחו וכמות תאי עצם ייבנו .

אך כשהעובר במצג עכוז התנועות של הגפיים התחתונות בעיקר מוגבלות וכך התנועות מוגבלות גם לאורך הגב והראש.

ישנם מספר מצגים לתנוחת עכוז וכולן תלויות במצג הרגליים של העובר ברחם. זאת אומרת היכן נמצאות הרגליים של העובר. האם הם מול הפנים של העובר -כלומר מצג frank breech ,

או בתוך האגן של האישה נקרא footling breech , או בכלל רגל למעלה ורגל באגן incomplete breech או אולי שתי רגליים מקופלות לכיוון המותן של אימא complit breech . יש עוד מצגי ביניים.

היכן שהרגליים מוצגות ברחם מתבטא התנועתיות שלהם. בחלק מהתנוחות העובר מצליח להניע את הרגליים בחופש גדול יותר לעומת תנוחות אחרות בהם הברכיים של העובר יינעלו וככל שיעבור הזמן הוא לא יצליח לכופף אותן כדי שיוכל להתהפך. ואז הסיכוי לסייע לו להתהפך אפילו בהיפוך רפואי הולך וקטן.

השלכות אפשריות נוספות לתנועתיות מוגבלת של העובר בשל מצג עכוז היא תנוחת הראש המוגבלת מתחת לצלעות או לסרעפת וכתוצאה מכך עצמות הגולגולת שאינן תפורות עדין ,מסתדרות בהתאם למיקום ולאזורי הלחץ על הגולגולת באסימטריה .

על כן ברוב הפעמים תנוחת הראש של העובר תהיה אלכסונית . מה שיגרום לשריר הצוואר להתקצר בשל חוסר תנועה של הצוואר

כתוצאה מכך אחרי הלידה נזהה שיש לתינוק . torticollis (העדפת צד כתוצאה משריר מקוצר בצוואר או בעורף, תלוי במנח הראש ברחם).

השלכות נוספות העשויות להופיע כתוצאה מאסימטריה של עצמות הגולגולת הם אסימטריה בלסת התחתונה העשויה להפריע גם בהנקה.

ממעקב אחר תינוקות שהיו אצלי במרכז אמבריו בטיפול ,יותר מ 5000 נשים בהריון ועוברים במצג עכוז , בעיקר אלה שהגיעו אלי בשבועות מתקדמים להריון במצג עכוז, נמצאו עדויות לעלייה בשכיחות קשיים בוויסות חושי וטונוס שרירים גבוה ,כמובן כפועל יוצא להפחתה בתנועות של העובר כתוצאה ממצג עכוז, גם לתינוקות שנולדו במצג עכוז בניתוח קיסרי או בלידת עכוז נרתיקית .

אני מניחה שהגורם לכך הוא שלעבר הנמצא במצג עכוז מערכת העצבים של העובר אינה מקבלת את הגירויים העצביים בצורה פיזיולוגית המותאמת למצג ראש. אך על כך יש עדיין לבצע מחקרים נוספים.

אז מדוע אני ממליצה להגיע אלי להיפוך עובר בשיטת אמבריו בלאנס בשבועות 33-35 להריון בהתאם לנתונים כמובן.

מכוון שבשבועות הללו בדרך כלל לעובר עדיין יש מקום וחופש תנועה לנוע ברחם ובמי השפיר.

הברכיים בדרך כלל עדיין לא ננעלו ובשיטת אמבריו בלאנס ניתן לגרות אותן לכופף את הרגליים כדי שיתאפשר לו להתהפך בעצמו ולבצע את ההיפוך .

והסיבה החשובה מכל היא, כשהעובר מצליח להתהפך באמבריו בלאנס בשבוע יחסית מוקדם ,נותר לו זמן הריון ברחם לפצות על התנועתיות שהייתה חסרה עד השלב הזה.

הזמן שנותר לתינוק לבלות ברחם עד ללידה יספיק להתאמן ולחזק את השרירים, השלד, מערכת העצבים תפצה על הגירויים שלא קיבל. וכך בלידה קשה לזהות שהתינוק הזה היה במצג עכוז בכלל.



1,158 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page